print logo

سی روز آنلاین:
اردبیل سالهاست با مشکل ترافیک در چهارراه باهنرمواجه است. گره گشایی از مشکل ترافیک در این محل با سورپرایز عمرانی شهردار لطف اللهیان در قالب پروژه پل قدس در حال اجراست. پل قدس بزرگترین پروژه عمران شهری اردبیل است که دو سمت بزرگراه شهدا در محل تقاطع چهارراه  شهید باهنر را به هم وصل می کند. از طرفی این پل بار ترافیکی خیابان های منتهی به قدس و چهارراه باهنر را هم قرار است تا میزان تاثیرگذاری کاهش و به روان سازی تردد در این مسیر پرترافیک کمک کند.

فاز اول این پروژه در قالب میدان بیضی شکل در طرفین رودخانه «بالیغلو چای» و خیابانهای والی و شهدا تابستان امسال به بهره برداری رسید، اما طرح نهایی به گفته شهردار اردبیل تا یکسال آینده به بهره برداری کامل می رسد. پل قدس  با توجه به عرشه و سطح ۳۲ هزار متر مربعی، یکی از پل های با مقیاس بزرگ در کلان شهرهاست، که در حال حاضر ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. شهردار اردبیل می ‌گوید که این پل تجربه سنگینی برای شهرداری است که بارها ساخت آن تا مرحله عقد قرارداد رفته و متوقف‌ شده بود و شاید این نوع گردش کار، حساسیت‌ ها را در مورد این پل بالاتر هم برده بود.

 اما پل قدس تنها طرح شهرداری اردبیل برای کاهش بار ترافیکی در محدوده داخل شهری نیست. شهرداری اردبیل امسال در چند نقطه پرترافیک و مزدحم شهر اصلاح هندسی را روی میز اجرا دارد؛ تقاطع هایی در مسیرهای پرتردد اردبیل که  اصلاح هندسی آنها به افزایش ایمینی و کاهش بار ترافیکی از آنها می انجامد.

روان‌ سازی و کاهش بار ترافیکی شهر اردبیل در چند سال گذشته به چالشی عمده برای این شهر تبدیل شده است. مواردی نظیر تکمیل کمربندی دوم اردبیل با ادامه ساخت پروژه 45 متری، تداوم کار بازگشایی معابر، تکمیل پروژه بزرگ رینگ دوم دریاچه شورابیل، اجرای طرح های مسیر دوچرخه و قطار برقی در رینگ شورابیل، اتصال رینگ 45 متری به شهرک نیایش و خروجی شهر از سمت سرعین از دیگر اقدامات عمرانی است که به گفته شهردار اردبیل در راستای کاستن از ترافیک در نقاط شلوغ شهر و ایمن سازی تردد بوده است. لطف اللهیان می گوید: بروز و ظهور مشکل ترافیک در اردبیل که در ادامه افزایش جمعیت و وسعت شهر رخ داده است، لازم است با توجه به روند تدریجی تبدیل‌شدن اردبیل به کلان‌شهر اقداماتی برای بهبود سیستم حمل‌ونقل صورت گیرد؛ که بخشی از این اقدامات در قالب تعریض معابر و احداث معابر جدید و بر اساس طرح جامع ترافیک شهر اردبیل انجام می‌شود.

از طرفی شهردار اردبیل بهبود شبکه حمل‌ونقل را ساماندهی اتوبوس و تاکسی را هم داری نقشی مهم می داند و می گوید: در این راستا ساماندهی خطوط تردد اتوبوس و تاکسی و همچنین احداث پایانه‌های مسافربری تغییراتی قابل ملاحظه ای به خود دیده است.

اما شهرداری برای کاستن از بار ترافیکی علاوه بر اجرای پروژه های عمرانی بر روی فرهنگسازی به طور همزمان ورود کرده است. در نگاه شهرداری اردبیل، مشکل ترافیک در اردبیل مشکلی نیست که یک شبه به وجود آمده و درمان یک شبه ای  هم داشته باشد.

شهردار اردبیل در این باره معتقد است که مشکل ترافیک در شهر با فرهنگ سازی عمومی قابل حل است. وی می گوید: اگر فرهنگ سازی و توسعه اجتماعی را همگام با اجرای طرح های کلان و الویت دار ارتباطی در شهر اردبیل دنبال کنیم مشکل ترافیک حل می شود. از گفته های شهرداراردبیل چنین بر می آید که مشکل و معضل ترافیک اردبیل که روز به روز پیچیده تر می شود با نگاه مقطعی و زودگذر حل شدنی نیست.

لطف اللهیان بر این باور است که معضلی چون ترافیک که این روزها کلان شهرها به صورت عمده با آن مواجه هستند  با طرح یکطرفه کردن یا مسدود کردن یک مسیر قابل رفع نیست. در نگاه شهرداری اردبیل این نوع برخوردها مسکن هایی هستند که درد ترافیک را مقطعی درمان می کنند. لطف اللهیان در این راستا پرژه پل قدس را که تقریبا از اوسط دهه هشتاد توسط شهرداران پیشین طرح شده بود را در اولین روزهای کاری اش، با بازنگری در شیوه اجرا به صحن شورا برد. از طرفی اصلاح هندسی تقاطع های پرتردد هم در این راستا صورت گرفته است و آنگونه که پیشرفت طرح ها نشان می دهد شهرداری می کوشد تا در قالب طرح هایی با تاثیرگذاری طولانی مدت مشکل ترافیک در اردبیل را از پیش رو بردارد.

آنگونه از گفته های شهردار اردبیل بر می آید، شهرداری فرهنگسازی را در عرض پروژه عمرانی، برای روان سازی تردد در مسیرهای پرترافیک اردبیل را مد نظر دارد. در فرهنگسازی  مردم با برنامه‌ریزی برای سفرهای درون شهری، نقش مهمی در ایجاد ترافیک دارند؛ اما می‌توان با آگاهی‌دادن به آنان در مورد استفاده بهینه از وقت، انرژی، سوخت و تاثیر مردم در افزایش ترافیک و آلودگی شهر، باعث کاهش ترافیک شد.

 بر این اساس است که بهترین راه‌حل این معضل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی؛ آموزش فرهنگ ترافیک است. آموزش ترافیک به صورت بنیادی و فرهنگی بهتر است از گروه ‌های سنی پایین و شروع شود تا این فرهنگ از کودکی در خمیر نسل آینده حک شود.

لطف اللهیان همه مباحث اجتماعی را نیازمند آموزش می داند و معتقد است که بحث مقوله فرهنگ ترافیک نیز از این قاعده مستثنی نیست.

مدیریت پایدار حمل و نقل اثرات توسعه حمل و نقل را بر روی کارایی اقتصادی، موضوعات زیست محیطی، مصرف منابع، کاربری اراضی و عدالت اجتماعی مورد توجه دارد و به کاهش اثرات زیست محیطی، افزایش بازدهی سیستم حمل و نقل و بهبود وضعیت زندگی اجتماعی کمک می کند.

اطلاع رسانی و استفاده از وسایل نقلیه عمومی، فرهنگ سازی ترافیک و آشنا کردن رانندگان و عابرین با این فرهنگ، درج مکان یاب های مناسب پارکینگ و البته احداث آنها، نصب پوسترها و بنرهای علایم ترافیکی، کنترل خیابانهای پرتردد با دوربین های نصب شده از جمله موارد کنترل ترافیک شهری است؛ اما از همه آنها مهم تر شهرداری اردبیل درمان ریشه ای مشکل ترافیک را مد نظر دارد. شاید اگر همه طرح هایی که لطف اللهیان برای کنترل و مهار ترافیک مد نظر دارد عملیاتی شود، اردبیل از کلان شهرهایی باشد که ترافیک آن  جسم و جان  آن را آزار نخواهد دهد.